על מורים מהסרטים ובחיים

על מורים מהסרטים ובחיים


מה אפשר ללמוד מהסרטים על המורים שלנו?
מדוע השאירו חותמם עלינו?

הוא הגיע בי"א ונשאר לי"ב.
כחוש, רזה בפניו ובגופו, יש לומר: מכוער.
לא היה בכל אלה כדי להעיד על יופיו הפנימי.
תלמידים מתבגרים וציניקנים
בתיכון "קלעי" בגבעתיים
ישבו מרותקים בשיעוריו על שירת אלתרמן ושלונסקי.
ואני נשביתי בקסמו.
הוא היה המורה היחיד שגרם לי להתגבר על ביישנותי.
להצביע ולומר כי כל כך רציתי.
הוא גרם ללי לבחור ללמוד ספרות באוניברסיטה,
לרצות להיות מורה כמותו:
משפיעה, מעצבת מציאות.
בלתי נשכחת.
(מתוך ספרי "חוויה מהסרטים- לפגוש את עצמך", עמ' 150).

וודאי יצא לכם לפגוש מורה, מדריך, מורה דרך לחיים, שאישיותו, שהדרך שבה נהג בכם, שתפישת עולמו, והידע שהעניק לכן הפך אותו או אותה לדמות משמעותית בחייכם. יוסף תמיר, המורה לספרות בתיכון "קלעי" היה כזה. ציפורה גורן, המחנכת והמורה שלי להיסטוריה בכיתות ה-ו בבית הספר היסודי "ברנר" אף היא בלתי נשכחת עבורי.
דרך אגב, חיפשתי את ציפורה שנים, ואז הסתבר לי שהיא משתתפת בהרצאותיי לגמלאי הסתדרות המורים בראשל"צ! נפגשנו והענקתי לה במתנה את ספרי…

גם בקולנוע ניתן לראות שחקנים המגלמים דמויות של מורים גדולים מהחיים, מורים מהפנטזיה: "לאדוני באהבה" "לסניור באהבה" "סיכון מחושב", "ללכת שבי אחריך", "חיוך של מונה ליזה"- אלה סרטים הוליוודיים, והמורות והמורים עושים מעשים הרואיים, לא שגרתיים בכל מקרה וסוחפים אחריהם את תלמידיהם.
הקולנוע האירופאי מציג מורים שקרובים יותר למציאות: "כשהנערים שרים" מתאר מורה גוץ, קרח, בתחילה נלעג שאנושיותו ורגישותו שובים בשלב מאוחר יותר את לב התלמידים.
כך גם "פעלים למתחילים" סרט צרפתי תיעודי, מתאר מורה על סף פרישה, די משעמם, אין בו שום ייחוד פרט לכך שהוא אוהב את תלמידיו את שליחותו החינוכית.
גם הקולנוע הישראלי מעמיד במרכזם מורים משפיעים: "הכוכבים של שלומי" או "פיגומים" המצוין.

סרטים אלו מאפשרים לנו להיזכר באותן מורות ומורים שנכנסו לחיינו בשלב מוקדם בילדותנו, וחלקם מלווים אותנו גם בבגרותנו.

מחקר בנושא בדק מדוע אנחנו זוכרים מורות ומורים מסוימים ותוצאות המחקר מעניינות:
נשים זכרו את המורות והמורים שנסכו בהן בטחון והקנו להן ערכים, ואילו גברים בוגרים זכרו את המורים המקצועיים ואלו שטיפחו את זהותם.
מעניין?

הרחבה משמעותית בפרק 6 בספרי בו יש תיאור מפורט של סצנות שמעמידים במרכזם מורות ומורים, בשילוב ציטוטים על חינוך והוראה, וכמובן בסיום כל פרק- שאלות לקוראים על המורים שלכם, והאופן שהשפיעו על חייכם הבוגרים.

למידע על "חוויה מהסרטים- לפגוש את עצמך"לחצו כאן

שתפו:

עוד הרצאות:

ענת שפרן-אור

באה מאהבה אל הבמה, אל התכנים, שנולדים מתוך ניסיון חיי, וצומחים מתוך הידע שצברתי במשך השנים. התשוקה שלי לעיסוקי היא בראש ובראשונה בשל החותם שהרצאות אלו מותירות בלב המשתתפות והמשתתפים. חוויה מהסרטים- הרצאות העשרה רב תחומית על החיים של כולנו. באמצעות מבט פנורמי: פסיכולוגיה, פילוסופיה, ספרות שירה וקולנוע ניתן להתבונן בחיים של כולנו בצורה חווייתית, מרגשת, משעשעת בעיקר- מעוררת מחשבה. זהו קונספט ייחודי. הגיוון והעושר מאפשרים לכל אחת ואחד להתחבר אל הנושאים המוכרים לנו מחיינו בכל שלב.
להזמנת הרצאה: 050-422-7037

לקבל ניוזלטר "חוויה מהסרטים"

תוכלו לקבל המלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועדכונים על הרצאות חדשות. לאור המצב, אני מרצה דרך זום בהצלחה רבה.

2020 כל הזכויות שמורות לענת שפרן-אור

Call Now Button