גיל ההתבגרות השני

גיל ההתבגרות השני

מה אפשר ללמוד מהסרטים על אמצע החיים כהזדמנות לשינוי
– גיל ההתבגרות השני שלנו?

שינויים פיזיולוגיים- הורמונליים, התמודדות עם הזקנה של הורינו ואובדנם, התבגרותם של ילדנו, ותחושה שחווינו כבר את אמצעה של הדרך  (כשאנו מודעים לממד הזמן), כל אלה גורמים לרבים לשאול שאלות ולערוך חשבון נפש האם הם רוצים לשנות משהו בחייהם.

לסטר הגיבור ב"אמריקן ביוטי" הוא גבר בשנות הארבעים, אשר מתבונן בזוגיות המשמימה עם אשתו, בהתבגרות בתו, ובחייו שלו. הוא פוצח במרד המזכיר מרד נעורים לכל דבר. הוא מסרב להיכנע לתכתיבים החברתיים ולציפיות המקובלות ממנו.

אוולין קאוץ גיבורת "עגבניות ירוקות מטוגנות" משתתפת בסדנא לשיפור המיניות, ומגלה עד מהרה שבעלה לא משתף פעולה ומעדיף לאכול מול מסך הטלוויזיה ולצפות במשחק כדורגל. הבן עזב את הבית ואוולין חשה את גיל המעבר בגופה ובתוכה. היא תנסה להחדיר עניין בחייה, ללא עזרת בעלה….

גירושים, הקמת עסק חדש, נסיעה להודו, זוגיות פרק ב – כל אלו מאפיינים את השינוי שחל בחייהם של רבים ולא רק בסרטים. הצורך במימוש עצמי, הפסיכולוגיה המודרנית, העלייה בתוחלת החיים ובאיכותם כל אלה מובילים נשים וגברים כאחד לסגור פרק ולפתוח במשנהו.

הראשונה שנתנה לאמצע החיים ול"משבר" לגיטימציה היתה הסופרת והעיתונאית גייל שיהי בספרה "מעברים" ואחר כך גם בספריה הבאים בנושא.

קארל יונג דיבר על הפרסונה (מסכה ביוונית), שאנו יוצרים לעצמנו במחצית הראשונה של החיים, כלומר, כל אותן התנהגויות, פעולות ורגשות שאנו מאמצים על מנת להתאים את עצמנו לחברה. אנו משלמים במעשה זה בהדחקה של כל הרגשות וההתנהגויות שאינם מסתדרים עם הפרסונה הזו, "הצל" שלנו כהגדרתו.

המסכה, הכרחית כדי "להיות בסדר" עם החברה ומוסכמותיה, לפחות בעשורים הראשונים של החיים שבהם אנו תלויים בסביבה, תחילה לצורך הצרכים החיוניים ואח"כ לצורך ההתפתחות, החינוך, הקריירה והנישואים.

יונג עצמו עשה שינוי דרמטי בחייו ונפרד מפרויד, שהיה המורה הרוחני שלו כדי לפתח את התיאוריה  שלו.
אמצע החיים הזדמנות לשינוי ולבחירות חדשות .מדוע דווקא עכשיו?

  1. יודעים במה אנו טובים- מה אנו מסוגלים- מה החמצנו
  2. יש לנו מספיק זמן לממש חלומות שעוד לא הגשמנו. הרווחנו עשרות שנים עם עליית תוחלת החיים. מחצית מאוכלוסיית המערב תהווה את שכבת הגיל החדשה.

נשים וגברים יחליפו מקומות עבודה, זוגיות, יהיו בעלי יותר ממשפחה אחת, שלא לדבר על האפשרות לחיות במקומות שונים בעולם.

הרעיון "מדוע שלא תחייה פעמיים?"- הולך וצובר תאוצה יותר ויותר…

שתפו:

עוד הרצאות:

ענת שפרן-אור

באה מאהבה אל הבמה, אל התכנים, שנולדים מתוך ניסיון חיי, וצומחים מתוך הידע שצברתי במשך השנים. התשוקה שלי לעיסוקי היא בראש ובראשונה בשל החותם שהרצאות אלו מותירות בלב המשתתפות והמשתתפים. חוויה מהסרטים- הרצאות העשרה רב תחומית על החיים של כולנו. באמצעות מבט פנורמי: פסיכולוגיה, פילוסופיה, ספרות שירה וקולנוע ניתן להתבונן בחיים של כולנו בצורה חווייתית, מרגשת, משעשעת בעיקר- מעוררת מחשבה. זהו קונספט ייחודי. הגיוון והעושר מאפשרים לכל אחת ואחד להתחבר אל הנושאים המוכרים לנו מחיינו בכל שלב.
להזמנת הרצאה: 050-422-7037

לקבל ניוזלטר "חוויה מהסרטים"

תוכלו לקבל המלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועדכונים על הרצאות חדשות. לאור המצב, אני מרצה דרך זום בהצלחה רבה.

2020 כל הזכויות שמורות לענת שפרן-אור

Call Now Button