סרטו של אסגאר פרהאדי, הבמאי האיראני המוערך הגיע אל המסכים שלנו, וכדאי מאוד לרוץ לראותו.
אפשר להבחין בתשתית עומק של יצירותיו הקולנועיות והן נמצאות גם בסרט משובח זה:
*פרהאדי יודע לספר סיפור מרתק, שיש בו לעיתים תעלומה, חידה, חלקים חסרים בפאזל כדי לקבל את התמונה המלאה. הוא מספר ספור שיכול להיחשב כדבר פעוט, יומיומי, מישהו לא דייק באמירת האמת, והדבר הזה מתעצם ומתעצם, והדרמה אוחזת את הצופות והצופים שלא חשים אף לא ברגע דל עד שהדברים מובהרים.
בסרט זה, ראחים זוכה לחופשה בת יומיים מן הכלא. הוא רוצה לגייס כסף כדי לשלם את חובו ולממש את אהבתו לפרגונדה, שמוכנה לעשות למענו מה שאהובות ואהובים מוכנים לעשות.
*הבמאי האיראני עוסק בשאלות של אמת ושקר וההשלכות המוסריות של הגבולות המטושטשים ביניהם. אם נחשפנו לבית דין משפחתי ב"פרידה", הרי שכאן אנו מגלים שבאיראן בעלי חוב מוכנסים לכלא עד שהוא ישולם.
*למשפחה יש מקום חשוב בתרבות האיראנית וזה ניכר גם בסרטיו. בני משפחתו של ראחים, אחותו, גיסו, ילדיהם, בנו, גרושתו- כל אלה הם שחקני משנה אך השפעתם על פעולתו של הגיבור ניכרת.
*לילדים יש תפקיד חשוב מאוד בקולנוע האיראני ("ילדי גן העדן", "צבע גן העדן", "באראן", "שירת הדרורים" ועוד) וכך גם בסרטיו של פרהאדי.
לראחים יש בן מגמגם שאמו, כאשר התגרשה מאביו לא רצתה בו, והילד הזה כמו במיתוס הידוע של "שוטה הכפר", רואה בחדות ובבהירות הכול, שומע, וגם יכול לעזור להציל את אביו ממצוקתו, לפחות חלקית. הרגעים שבהם הוא מוקד הסצנה מרגשים וכל כך אנושיים.
ב"גבור" פרהאדי אומר אמירה ברורה על הכוח שיש לרשתות החברתיות. הן יכולות לרומם אדם כמו ראחים, להפיץ סרטון שהופך אותו ל"אדם נאצל", "ערכי" "התגלמות הטוב" גיבור הרשת, ובאותה המידה סרטון אחר יכול להוקיע אותו ולהפוך אותו לראוי לגינוי. מה אמיתי ומה שקרי בעולם הרשתות? באיזה אופן אנשים ובני המשפחה מנצלים את הכוח הזה למטרותיהם אלו.
סרטיו הקודמים של הבמאי "פרידה" ו"הסוכן" זכו באוסקר, וכך גם סרט זה זיכה אותו בשבחים ופרסים: הגראנד פרי בפסטיבל קאן 2021, ומועמד לגלובוס הזהב ואוסקר 2022. יש סיכוי רב שיזכה.
בינתיים – ממליצה מאוד מאוד לראות.
(הערה: סטודנטית של פרהאדי האשימה אותו שגנב ממנה סרט תיעודי המבוסס על מקרה שארע בשיראז, מקום התרחשות הסרט, ובית משפט קבע שטענותיה מוצדקות).
שחקנים:
אמיר ג'אדידי המגלם את ראחים בצורה כל כך אמינה, הליכתו השחוחה, חיוכיו המבוישים),
מושן טאנאבנדה, פרשטה סדרוראפאי
הרצאה מקדימה:
הקולנוע האיראני- התחכום שבפשטות