כיצד הילדות מעצבת את חיינו הבוגרים?

בסיפור המיתולוגי על אודיסאוס, כאשר הוא שב לאיתקה, מולדתו מחופש, לאחר היעדרות של עשרים שנה, אוורדיקה, מי שהייתה האומנת שלו, רוחצת את רגלו באמבט (סוג של הכנסת אורחים מכובדת). לפתע היא מגלה שהקבצן העני הזה (הוא התחפש כדי שלא יכירוהו) זהו אודיסאוס שגידלה מקטנותו. היא מזהה צלקת בקרסולו שנותרה לו כאשר נפל מסוס בילדותו.

הסיפור הזה ממחיש כי זהותו של אדם לא ניתנת לניתוק מעברו, מילדותו. הילדות שלנו, בין אם הייתה טראומטית ובין הייתה מאושרת להפליא משאירה בנו סימנים. החוויות הללו נצרבות ויהפכו לאבני דרך שיקבעו את האופן שבו נתבונן בעולם, נפרש אותו, ונפעל על פיהן, באופן בלתי מודע. מערכות היחסים שלנו הראשוניות עם ההורים שלנו והדמויות המטפלות ילוו אותנו במערכות היחסים שלנו הבוגרות.

בסרט "ריי" המבוסס על סיפור חייו של המוסיקאי השחור ריי צ'ארלס אנו מתוודעים לסיפור חיים יוצא דופן. ריי גדל באמריקה הגזענית של הפרדה בין לבנים לשחורים.

שתי חוויות ילדות עיצבו את חייו הבוגרים:
הוא ראה את אחיו ג'ורג' משחק בגיגית מים, וכאשר טבע לא הצליח להצילו. תחושות אשם כבדות גרמו לו לשקוע בסמים קשים, והביאו להרס עצמי.

בנוסף, ריי חלה במחלת עיניים קשה, ובגיל שבע הוא מתעוור. בסרט אנו רואים את אימו, כובסת פשוטה, אנלפביתית, אך אישה עם חוכמת חיים אדירה, וראייה מרחיקה לכת לגבי גורלו של בנה שיהיה עיוור:

בסצנה אחת היא מאמנת אותו לפתח זיכרון טוב, וכאשר הוא עולה במדרגות היא מלמדת אותו לזכור כמה עלה כדי שידע כמה עליו לרדת.

בסצנה מרגשת ביותר, היא עומדת מבלי לזוז כאשר הוא מתקרב אל האש, היא רוצה ללמד אותו להיזהר מסכנות ללא התערבותה. ההבנה שעליו ללמוד, חזקה יותר מכל רגש אימהי אינסטיקטיבי, לרוץ ולהצילו. אנחנו רואים שהדבר קשה לה, היא דומעת, אבל מאפשרת לו להתנסות בעצמו.

בזכות אימו, ריי הפך להיות אדם עם חוט שידרה עד כדי כך שהוא מחליט לגמול עצמו מהסמים הקשים ללא עזרה ולא חוזר אליהם למעלה מארבעה עשורים. כמה כוח רצון צריך לשם כך- אבל כשיש לך אמא כזאת- זה מסביר את הכול.

בסופו של הסרט, ריי צ'ארלס מוזמן לשיר את ההמנון ג'ורג'יה במדינה שרוצה להוקיר אותו על שירתו. מספר עשורים לפני כן דרשו ממנו להופיע בהופעת הפרדה בין הלבנים לשחורים והוא סרב. הוא עומד הפעם מבוגר הרבה יותר, נרגש מאוד מהמעמד כשאשתו לצידו. היא אומרת לו: "חבל שאמך לא נמצאת כאן" והוא עונה לה: "בוודאי שהיא נמצאת. היא בתוכי כל הזמן"

זו טעימה קטנטנה שבהמשכה דוגמאות מסרטים נוספים והסברים פסיכולוגיים לגבי ההשפעה שיש לחוויות ילדות על הבחירות שלנו בבגרותנו.

מסקרן? רוצה לחוות הרצאה רב תחומית על החיים שלך? להתרגש? לשקוע במחשבות באיזה אופן זה נוגע בך?

להרצאות נוספות- לחצו כאן

שתפו:

עוד הרצאות:

ענת שפרן-אור

באה מאהבה אל הבמה, אל התכנים, שנולדים מתוך ניסיון חיי, וצומחים מתוך הידע שצברתי במשך השנים. התשוקה שלי לעיסוקי היא בראש ובראשונה בשל החותם שהרצאות אלו מותירות בלב המשתתפות והמשתתפים. חוויה מהסרטים- הרצאות העשרה רב תחומית על החיים של כולנו. באמצעות מבט פנורמי: פסיכולוגיה, פילוסופיה, ספרות שירה וקולנוע ניתן להתבונן בחיים של כולנו בצורה חווייתית, מרגשת, משעשעת בעיקר- מעוררת מחשבה. זהו קונספט ייחודי. הגיוון והעושר מאפשרים לכל אחת ואחד להתחבר אל הנושאים המוכרים לנו מחיינו בכל שלב.
להזמנת הרצאה: 050-422-7037

לקבל ניוזלטר "חוויה מהסרטים"

תוכלו לקבל המלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועדכונים על הרצאות חדשות. לאור המצב, אני מרצה דרך זום בהצלחה רבה.

2020 כל הזכויות שמורות לענת שפרן-אור

Call Now Button