"בשם האח" או "אנטיגון"

העלילה מבוססת ומתכתבת עם הטרגדיה היוונית "אנטיגונה" (442 לפנה"ס), ומעניקה לסיפור המיתולוגי פרשנות מודרנית, מרתקת.
כדי להבין את הסרט יש להכיר תשתית זו.

המחזה "אנטיגונה" הוא חלק מהטרילוגיה המפורסמת של סופוקלס הכוללת את "אדיפוס המלך", "אטיגונה" ו"אדיפוס בקולונוס". ממש בקצרה: סופוקלס נשען על הספור המיתולוגי על משפחת תבאי: אדיפוס רצה להימלט מגורלו ובסופו של דבר רצח את אביו והתחתן עם אמו, יוקסטה. נולדו להם שני בנים, אתאוקלס ופולינקס ושתי בנות, אנטיגונה ואיסמנה. לאחר מות הוריהם פרצה מלחמה שבה אתאוקלס נהרג ופולינקס הוכרז ע"י דודו, המלך קריאון, כבוגד במדינתו ולכן לא ראוי לקבורה, בניגוד לחוק האלים.

המחזה מספר את המאבק והקונפליקט האידיאולוגי, הערכי בין המלך העריץ, החוק, הפוליס, המדינה ובין הערכים שמייצגת אנטיגונה שהם ערך המשפחה, צו הלב והמצפון. כל אחד מהם מייצג ערך צודק ומכאן גם הקונפליקט הדרמטי וגם הטרגדיה, שפירושה מאבק בין שני ערכים צודקים.

בסרט מקום ההתרחשות עובר מיוון העתיקה לקנדה. ארבעת הילדים וסבתם מהגרים לאחר רצח הוריהם בקביליה, צפון אלג'יריה.  אתאוקלס נהרג בתקרית שבה המשטרה יורה בו ופולינקס מואשם בתקיפת שוטר. מרגע זה מתחיל שלב "הסיבוך" ועיקרה של העלילה.

אנטיגונה המודרנית כמו זו המיתולוגית, שפירוש שמה, זו שנועדה להתנגד, יוצאת למלחמה שבה היא מוכנה להקריב את חייה למען משפחתה. היא מייצגת את האמת שלה והולכת כעיוורת, ובלבד שלא לפגוע בכבוד משפחתה. מה שמנחה אותה הוא הרגש המתנגש בכל הגיון אפשרי. טרגדיה מתרחשת כאשר ערכים צודקים מתעמתים זה בזה.

כמו במקור המיתולוגי גם היא מוכנה לשלם את המחיר במלואו, וזאת ניתן לראות בסופו של הסרט. יש בה גם גאווה, חטא ההיבריס בו לוקה כל גיבור טרגי. יחד עם זאת היא סוחפת אחריה צעירים רבים המזדהים עם מאבקה.

את קריאון, המלך וחוקיו מחליפים מערכת המשפט, המשטרה.
שמות הגיבורים לא הוחלפו. וכך גם מופיע היימון, אהובה של אנטיגונה שנחלץ לעזרתה. במחזה קריאון מעניש אותה ומכניס אותה למערה כדי שתמות לאיטה, ושם היא מתאבדת יחד עם היימון אהובה.

הסרט המותח והמעולה הזה מהדהד לכל אורכו את הסיפור המוכר ויחד עם זאת יש הבדלים רבים, למשל, אביו של היימון, כריסטיאן הוא פוליטיקאי ועורך דין לשעבר, אדם בעל מעמד וקשרים נחלץ בסרט לעזרתה של אנטיגונה, וכפי שאומר לה, הוא ממש אוהב אותה.

במחזה, קריאון המלך העריץ, הפרנואיד, שחושב ש"המדינה זה אני" הוא אביו של היימון ומכאן האויב הגדול של ארוסת בנו.

אם נקרא את "אנטיגונה" קריאה מחודשת, נוכל בקלות לראות כיצד קריאון מזכיר לנו את טראמפ או את…. מוזמנים להשלים עפ"י תפישת עולמכם.

הפקה: קנדה.

ארגונים וחברות יכולים להזמין את הסרט מבעלי הזכויות והרצאה מקדימה 

 

עוד סרטים מומלצים:

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

אניו ENNIO

ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") מביים את הסרט התיעודי הזה, המספר

נפש אחת One Life

גיבור הסרט הוא ניקסון וינטון המכונה "השינדלר של אנגליה". אמנם,

Call Now Button