לילה בספרייה The Public

 

כשבעים חסרי בית מחליטים למצוא מחסה בספרייה הציבורית בשל קור קיצוני שתוקף את העיר סינסינטי, אוהיו. הם אינם חמושים, לא מתפרעים, וכל אשר הם מבקשים מקום מקלט ראוי כדי להימלט מאימת הקור שגרמה למותם של אחדים מביניהם. למרות זאת, המשטרה, התקשורת ובעיקר- התובע הראשי המועמד לראשות העיר, רואים בהתנהגותם הפרה בוטה של הסדר הציבורי.

בין חסרי הבית נמצא גם מייקל, בנו הנעדר של בלש המשטרה (אלק בולדווין), ויחסו להתבצרות הזאת מתון יותר מאשר יחסו של התובע, ג'וש דייויס אשר לא שוכח בשום שלב לנהל תעמולת בחירות. מנהל הספרייה יערוק מעמדת "שומרי החוק והסדר" אל תוך הספרייה מתוך הבנה עמוקה והזדהות עם מעשיו של סטיוארט גודסן, הספרן האחראי על הקומה הראשונה בספריה ומאבקם של חסרי הבית.

הסרט נקרא במקור באנגלית "הציבור" וזהו שם משמעותי שמרמז על הציר הרעיוני של הסרט:
כל מה שחסרי הבית מבקשים הוא שימצא עבורם מקלט מפני הקור הנורא, אלא שבצד השני של המתרס נמצאים הפוליטיקאים, בעלי האינטרסים, בעלי הכוח- ואין בהם שמץ של הומאניות.

ג'קסון, המנהיג של המרד החברתי (בנוסח תנועת ה"אקופי", שביקשה שוויון חברתי וכלכלי) אומר בין היתר כי הם מבקשים ש"קולם ישמע", הם מבקשים "לעשות רעש", ש"יראו אותם". הומלס אחד מספר כי הוא היה אזרח טוב, נלחם למען מולדתו (כמו מרבית חבריו חסרי הבית) הקים משפחה, שילם מיסים. אלא שמשהו השתבש. בעקבות פיטורין בעבודה הוא מצא עצמו ברחוב, ואף נעצרמספר רב של פעמים על שוטטות ומשום ששר ברחוב.

סטיוארט גודמן ומיירה, שני ספרנים מצטרפים למחאה של ההומלסים ושוהים איתם לאחר שעת נעילת הספרייה.

בהמשך הסרט יתגלה עברו של סטיוארט (אמיליו אסטבז, שהוא גם הבמאי והתסריטאי) ויספק את ההסבר מדוע התגייס באופן טוטאלי למען זכויותיהם של חסרי הבית. וכאן רק אומר שהספרים הצילו את סטיוארט, וכאשר הוא מתראיין לאחת מרשתות הטלוויזיה הוא מצטט מתוך "ענבי זעם":
"יש כאן פשע שהוא מעבר לכל גינוי
יש צער שהבכי לא יכול לתאר
משהו שממוטט את הצלחתנו
כשל…
בעיני הרעבים יש זעם מתגבר… ענבי זעם…"
וכך הרומן  אשר הופך למשל והטקסט שלו מתכתב עם המתרחש בספרייה הציבורית. ג'ון סטיינבק, זוכה פרס נובל לספרות ומחבר אחד הספרים הקלאסיים החשובים שנכתבו, מתאר משבר הומניטרי, מצב של הישרדות, את תחושת הניצול,  והקשר בין הון ושלטון. כל אלה הופכים בספר ובסרט לכתב האשמה נגד הממסד שלא רואה את הנזקקים לו.

ואי אפשר שלא להזכיר את התקשורת שמחפשת את הסקופים ולא את האמת. השדרנית שמסקרת את האירוע מוצגת באור אירוני, ומשקפת את חוסר ההבנה שלה את מניעיהם האמיתיים של  גיבורי הסרט. היא עסוקה בצהוב.

זהו סרט גם על מקומם ומשמעותם של הספרים, על כוחה של הספרות להציל את נפשנו כאשר היא מאפשרת לקוראים אפשרות להזדהות ולהשמיע את קולה של האנושיות במקום שבו היא לא נשמעת. שכן, המילים הכתובות שייכות לכולנו, והציטוטים הספרותיים הם אוניברסליים.

הסרט נפתח בצילומי מדפים עמוסי ספרים וברצף של שאלות: האם אתם אוהבים ספרים? האם הם החברים שלכם? ועוד. ואחר כך: "אהבה לספרים ואהבה לאנשים היא סיבה לבחור בספרנות". ואולי, זוהי תמציתו של הסרט.

הסרט מסתיים במעשה האנושי של האנשים הפרטיים, המגיעים במכוניותיהם כדי למסור אוכל וציוד חם למתבצרי הספרייה.
לא העירייה ולא הממסד- לא מהם תגיע הישועה.

הסיום בסצנה יוצאת דופן שיש בה התרסה, הרבה יצירתיות, וחשיבה מחוץ לקופסא של המתבצרים בספרייה ובראשם- סטיוארט הספרן.

רוצו לראות!

במאי ותסריטאי: אמיליו אסטבז
שחקנים: אלק בולדויין, טיילור צ'ילינג, כריסטיאן סלטר, ג'נה מאלון, ג'פרי וויט
הפקה אמריקאית.

הרצאה מקדימה לסרט: מילים מרפאות- על כוחם ומשמעותם של ספרים בעולמנו הנפשי.
להרצאות חוויה מסרטים- לחצו כאן
למידע על הספר: חוויה מהסרטים- לפגוש את עצמך- לחצו כאן

עוד סרטים מומלצים:

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

אניו ENNIO

ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") מביים את הסרט התיעודי הזה, המספר

נפש אחת One Life

גיבור הסרט הוא ניקסון וינטון המכונה "השינדלר של אנגליה". אמנם,

Call Now Button