הענקים של אי הפסחא

הסרט נפתח בתצוגה של תמונות המתבררות כקלפים מצוירים של פלאי עולם ותרבויות שונות.
כבר בדקה הראשונה, הבמאי, דובר קוסאשווילי ("חתונה מאוחרת", "מתנה משמיים") זורע את הלייטמוטיב, המוטיב המנחה, הסמלי של הסרט.

זהו סיפור נוסטלגי של משפחת עולים מגרוזיה: שלושה דורות, הגרים בדירת שיכון באור יהודה: הסב, (גברי בנאי המצוין), ההורים: לילי ויאשה, ושלושת ילדיהם: מדיאה, זאזא ודוד.

זאזא חושק בקלף השווה ביותר, קלף הענקים של אי הפסחא כדי שיוכל בעזרתו לנשק את זהבה.

אביו עובד קשה אך שקוע בחובות והוא מייצג את העולם הערכי, המוסרי: הוא רואה מולו את הסכנה הנצבת בדמותו של ואז'ה, הלבוש בחליפה לבנה אלגנטית אולם, חיצוניותו איננה מלמדת על עולמו הקרימינלי. לכן, הוא יעניש, כשילדו יגנוב כסף שהוסתר במדף המגבות בארון.

הפטריאכליות של המשפחה מתבטאת בעמדתו של הסב המעוניין שנכדתו מדיאה תיכנע לואז'ה, אשר בשל אהבתו, קנאותו, והצורך שלו לשלוט, מונע ממנה לנסוע לרומניה וללמוד רפואת שיניים. גם בסצנת התספורת ניתן לראות את יאשה פועל בשעה שהנשים, אשתו ומדיאה עומדות מן הצד, למרות חוסר שביעות רצונן.

אולם, זאת רק למראית עין, כל הגברים חושפים את חולשתם בשלב כלשהו במהלך העלילה, ודווקא הנשים מושכות בחוטים. מדיאה היא הפאם פאטל, ואז'ה נשלט ע"י אימו, וגם מאיה, הבת הקטנה ממיסה את לב אביה והוא נכנע לרצונותיה.

זאזא אשר נמצא בראשיתו של תהליך ההתבגרות, צריך לבחור האם ילך בדרכו של אביו או בדרכו של ואז'ה.
מוטיב נוסף שמלווה את הסרט הם האפרוחים ותספורת הכרבולת, הקוקוריקו, ואליו נלווים דקויות רבות שבצפייה ראשונה אני מתקשה לעמוד על חשיבותן ותפקידן.

זהו סרט עם מאפיינים אוטוביוגרפים של קוסאשווילי, שמציגים באופן אותנטי את התרבות הגרוזינית באמצעות השפה, המאכלים, האמונות.

כל הסרט מתרחש בבניין אחד, בעיקר בקומה אחת עם חריגות לא רבות למפגשי הילדים בבית הספר והשכונה.

בראיון אמר הבמאי והתסריטאי: "עליתי מגרוזיה בגיל 5 וחצי וגדלתי באור יהודה ואין לי אפילו תמונה אחת מגרוזיה, כאילו נולדתי בארץ. המעבר כזה טראומטי שפשוט מחקתי הכול". הוא בוחר לתאר את הילדות כפנטזיה ונוסטלגיה ונדמה, לפני שגם השנים הראשונות בארץ תמחקנה, קוסאשווילי כמחווה לאמו ולרעייתו- הוא יוצר את הסרט האישי, האותנטי, הצבעוני הזה. פלאי העולם המצוירים על גבי הקלפים נשאו אותי כצופה למחוזות לא מוכרים, אקזוטיים, מסקרנים.

השחקנים מצוינים: ניקו טאבאדזה (יאשה האב), ניקיטה סקלרוק (ואז'ה), קייט קונלין (מדיאה), גברי בנאי, מריה אובנוב (לילי האם)

ישראל, 2023
109 דקות

עוד סרטים מומלצים:

הצמה The Braid

הספר והסרט הספר מציג שלוש נשים, החיות בשלוש יבשות שונות,

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

Call Now Button