כאב ותהילה- אלמודובר

 

"כאב ותהילה" הוא השם ההולם ביותר עבור סרטו החדש של אלמודובר: הוא פחות מלודרמטי במובן החיובי, יותר בוגר ומעמיק, ומאפשר לכל צופה "בגיל המתאים" להתחבר אליו ולהזדהות.

זהו סיפורו של במאי סרטים, נודע מצליח שחוזר אל עברו, ילדותו, לימודיו בכנסייה הקתולית בניגוד לרצונו, יחסיו עם אמו, אהבתו ההומוסקסואלית שנגדעה, יצירתו הקולנועית.
אין ספק, מדובר ביצירה אוטוביוגרפית שכן אלמודובר נמצא "בגיל המתאים"- כמעט 70. באחת הסצנות הוא דן בנושא המכונה "אוטוביוגרפיות דמיוניות" ובשאלה מה להכניס מהחיים האמיתיים לסרטים שהוא יוצר.

אנטוניו בנדרס במשחק משובח במיוחד מגלם את סאלווטורה מאיו, פנלופה קרוז מגלמת את אמו הצעירה של סלוואטורה, וכמובן שהיא נפלאה כתמיד.
קשה שלא לחשוב על הדמיון בין הילד שהפך לבמאי קולנוע מפורסם בסרט זה ו"בסינמה פרדיסו".
הפלאשבקים לעבר מאוד אופייניים ליצירת אלמודובר, תמיד הווה ועבר קשורים זה בזה, מסבירים זה את זה. השיבה אל הילדות שבה ידע לקרוא ולכתוב ונהג לכתוב עבור אנשי הכפר את מכתביהם סופר ע"י אלמודובר בעבר. כך גם הקשר העמוק לאימו, והגעגוע הגדול אליה לאחר מותה.

כאשר נשלח והיה סוליסט במקהלה הכנסייתית היה פטור משיעורי הגאוגרפיה, ההיסטוריה. אבל גאוגרפיה למד בזכות הצלחתו הקולנועית ואנטומיה למד דרך מכאובי הגוף והנפש.

השימוש בגרפיקה ממוחשבת וצבעונית הופכת את הסרט לוויזואלי כיאה לאלמודובר שאוהב את הצבעים העזים של החיים (אדום, בורדו, כחול). "בילדותי יש תמיד ריח של שתן, של יסמין ושל בריזה של קיץ" כותב סלוואטורה ואולי פדרו.

סרטו "טעם" מלפני 32 מדרבן אותו לקיים חשבון נפש עם השחקן הראשי, סרטו החדש  נקרא "התשוקה הראשונה" והשמות משמעותיים בהחלט. "בלי צילומי סרט אין משמעות לחיי" אומר סאלווטורה/ אלמודובר. זהו סרט על הטשטוש בין האמנות לחיים, בין הקולנוע  והתאטרון למציאות. בסצנה מסוימת הוא מורה לשחקן להיות "מלודרמטי, אך לא לחשוף רגשות, לא לבכות", והסרט  הזה למרות החומרים שלו נוטה יותר אל הדרמה מאשר למלודרמה האופיינית כל כך לאלמודובר.

המוסיקה המשולבת מטעינה את התכנים בנושא הכמיהה לאהבה,  ומרמזת על הבאות.
מדריד והכפר- אלמודובר נע בין שניהם כמעט בכל סרטיו, כשמדריד היא נקודת המוצא אליה שבים וממנה יוצאים.

כל סרט חדש של אלמודובר הוא שיחת היום, ואין ספק, שסרט בוגר זה, שיש בו נושאים אוניברסליים מעוררי הזדהות יהיה הצלחה גדולה, למרות שאינו פרובוקטיבי ודמויותיו אינן אקסצנטריות כבראשית יצירתו של הבמאי.
מומלץ.

הרצאה מקדימה לסרט: מלודרמה, נשים וצבע ביצירת אלמודובר
להרצאות חוויה מהסרטים- לחצו כאן
לקבלת המלצות על סרטים חדשים אחת לשבוע- לחצו כאן
למידע ורכישת הספר "חוויה מהסרטים- לפגוש את עצמך בקולנוע"- לחצו כאן

עוד סרטים מומלצים:

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

אניו ENNIO

ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") מביים את הסרט התיעודי הזה, המספר

נפש אחת One Life

גיבור הסרט הוא ניקסון וינטון המכונה "השינדלר של אנגליה". אמנם,

Call Now Button