סנט עומר Saint Omer

בפתחו של הסרט ראמה מרצה בפני הסטודנטים שלה ומציגה תמונות והסברים על "הירושימה אהובתי" של מרגרט דיראס תוך התייחסות לתופעת הנשים המגולחות בסוף מלחמת העולם השנייה.

תמיד, התחלה של סרט/ ספר/ מחזה דורשת את תשומת לבם מירבית של הצופים. שם נשתלים הזרעים לרעיון המרכזי של היצירה. ראמה מסבירה לסטודנטיות ולסטודנטים כי האישה מושפלת, נמצאת במצוקה, מבוישת, מסומנת כאסירה.
דבריה איננה מנותקים ממה שיגיע בהמשך.

ראמה נוסעת לסנט עומר ומקשיבה לכל העדויות במשפטה של לורנס קול. היא מואשמת ברצח  בתה אליז בהיותה בת 15 חודשים (הוטבעה או נחנקה?). לוראנס מהגרת מסנגל פגשה גבר מבוגר ממנה בשנים רבות, וניהלה איתו קשר זוגי ממנו נולדה הבת.

המשפט תופס את עיקרו של הסרט והוא מאוד דרמטי בשל עדותה של הנאשמת, בן זוגה ואחרים.
מסתבר, כי ראמה מזדהה מאוד עם הדברים הנשמעים בבית המשפט.

לטעמי, הסרט עוסק באימהות וביחסי אימהות בנות.
אמה של לוראנס הדגישה את החשיבות של לימודים אקדמיים כדי להצליח.
אמה של ראמה, שיש לה רקע לא פשוט משלה, מוצגת רק ברמזים ובצורה מעומעמת וההבנה שלנו היא דרך ההקבלה בין ראמה ללוראנס. עיסוקה של ראמה במחזה "מידאה" מוסיף נדבך, המתבהר בדברי הסיכום של הסנגורית.

היא שופכת אור על יחסי אימהות בנות באמצעות ההסבר המדעי על כימרות: המקור הוא מהמיתולוגיה היוונית, ופירושן, מפלצות בעלות ראש של אריה גוף של עז וזנב של נחש. אולם, בהקשר לדברי הסיכום זהו מיזוג של תאים גנטיים העוברים  במהלך ההיריון מהאם לעובר- ומבחינה זו כל הנשים הן "מפלצות".


הסרט מבוסס על סיפור אמיתי. ב-2016, התנהל בעיירה סנט עומר בצפון צרפת משפט נגד פביאן קאבו, אישה צעירה ממוצא סנגלי, שהשאירה את בתה בת ה-15 חודשים למות בין גלי הים. הבמאית נכחה בבית המשפט, והתסריט מבוסס על מה ששמעה.

הסרט מרתק, דמותה האניגמטית של לוראנס המשתלבת עם "הסיפור" של ראמה מאוד מסקרן, והסיום השאיר אותי עם שאלות על המורכבות של אימהות, ועל "האם הרעה דיה" (פראפרזה על ויניקוט "האם הטובה דיה").

ממליצה מאוד.
זוכה פרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה
מועמד צרפת לאוסקר 2023

בימוי: אליס דיופ
משחק: קייג'ה קגמה, גוסלג'י מאלאנדה

הרצאה מקדימה: יחסי אימהות בנות בקולנוע ובחיים

 

עוד סרטים מומלצים:

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

אניו ENNIO

ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") מביים את הסרט התיעודי הזה, המספר

נפש אחת One Life

גיבור הסרט הוא ניקסון וינטון המכונה "השינדלר של אנגליה". אמנם,

Call Now Button