שיר השמות

לונדון 1951, אולם הקונצרטים מלא עד אפס מקום, כולם בהמתנה וחרדה לכנר, שבושש להגיע. לא ברור לאן נעלם. שעות אחדות לפני כן קיים את החזרה לקונצרט ונפרד מחברו, מרטין.
הקונצרט לא מתקיים לאכזבת כולם, ומאז, מרטין, חברו הגוי המכונה "מוטל" עסוק בשאלה לאן נעלם דווידל, חברו היהודי מוורשה, כנר וירטואוזי.

מכאן הסרט מדלג בין כמה תקופות: 1939- אימוצו של דווידל רפפורט ע"י משפחת לא יהודייה, משפחת סימונדס, בלונדון, כשהסכנה על חייהם של היהודים בפולין והאפשרות לטפח את כשרונו של הילד הגאון מתאפשרת בנדיבותו של מפיק מוסיקה, אביו של מרטין. היעדרותו של דווידל מהקונצרט מובילה לאסון הראשון, מותו בטרם עת של האב המאמץ.

אנו קופצים שלושים שנה קדימה, מפגש עם כנר רחוב מוביל את מוטל לחיפוש בפולין ובניו יורק אחר דווידל. רעייתו מתנגדת לכך, וסבורה כי עליו להרפות.

המסע אחר מוטל איננו מסע שמקורו סקרנות טהורה רק כדי לברר מה קרה, מה השתבש. מדוע לא הגיע לקונצרט ובעקבות זאת גרם לכאב לב עמוק ולמות האב שהשקיע ואהב את דווידל כאב.
זהו גם מסע בעקבות המתים, שקולם לא נשמע יותר. מסע של גילוי גורל משפחתו של דווידל, שבהמשך מסתבר כי נרצחה בטרבלינקה, ושל מיליוני היהודים שגורלם ושמותיהם הופכים לשיר השמות, שיר זיכרון למתים, השיר של אפרם.

המוסיקה היא הגיבורה של הסרט והכינור הוא נציגה, וגם הגורם המקשר בין כל התקופות ביניהן נע הסרט. הפסקול משלב מוזיקה קלאסית ומוזיקה שהלחין הווארד שור, שזכה באוסקר על המוזיקה שכתב לסרטי "שר הטבעות" והלחין את המוזיקה לסרטיו של דייוויד קרוננברג, במאי קנדי.

"לא צריך להיות אשם כדי להרגיש אשם" אומרת אהובתו הפולניה של דווידל למרטין כאשר הוא פוגש אותה במסע החיפוש שלו. האשמה של השורדים, חוסר האונים שלהם לעמוד מול גורל משפחתם, תהפוך את שיר השירים למעין תורה שבעל פה שהוא מחויב לה לאחר השואה. בנוסף,  דווידל מאמין ש"דת היא רק מעיל" שאתה עוטה על עצמך ויכול להורידו, ובסצנה של מחאה הוא משתחרר מיהדותו, אך ישוב אליה מכורח הנסיבות.

יש משהו בסרט, אולי הסגנון הבימוי הארכאי, אולי האופן שבו בחר פרסואה ז'יראר, במאי צרפתי קנדי (הכינור האדום, נער המקהלה, 32 סרטים קצרים על גלן גולד) לספר את הסיפור,אשר פוגם באיכויותיו. הסרט מבוסס על ספרו של נורמן לברכט הקרוי בשם זהה שיצא ב2001.

אולם, למרות זאת, הרושם שלי כי להכנת הסרט נעשתה עבודת מחקר מעמיקה, שיורדת לפרטי הפרטים של התרבות היהודית.
כמו כן, זהו סרט שואה לא מלודרמטי, שמצליח שלא למסחר את הנושא המאתגר הזה, וזהו הישג מרשים. הוא שומר על איפוק גם בסיומו של הסרט.

הקדיש בדמות "שיר השמות", האובססיה של גיבור הסרט, הכינור, השאלות המעמיקות שהוא מעלה הופכים אותו לסרט שואה חשוב לקהל יהודי אך לא פחות מזה לצופים שאינם יהודים.

לכו לראות.

במאי: פרנסואה ז'יראר
שחקנים: טים רות, קלייב אוון.

הרצאה מקדימה: איך לתאר? השואה בראי הקולנוע והספרות-
להרצאות נוספות: לחצו כאן

עוד סרטים מומלצים:

זכרונות Memory

גיבורת הסרט, סילביה עובדת במעון יום לבעלי צרכים מיוחדים ומשתתפת

חדר משלו

אורי תלמיד תיכון חושב ומתנהג קצת אחרת. מתבגר חריג ובעל

טור פרידה

הסרט עוקב אחר יממה שלמה שבה עוברת על כרמי הגיבור

אניו ENNIO

ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") מביים את הסרט התיעודי הזה, המספר

נפש אחת One Life

גיבור הסרט הוא ניקסון וינטון המכונה "השינדלר של אנגליה". אמנם,

Call Now Button